söndag 3 oktober 2010

Banyan Tree Vertical Marathon 2010

Jaha, då var det roliga slut. Nu dröjer det ett helt år till (om vi ens bor kvar här i Bangkok då) innan jag kan försöka mig på en bättre tid på Banyan Tree Vertical Marathon's 61 våningar och 1093 trappor. Det blev en inte alltför bra start på dagen då jag vaknade med nackspärr och dessutom hatar att stiga upp tidigt, i synnerhet på mina lediga dagar. Efter att ha motiverat mig en stund blev det iallafall frukost och taxi till Banyan Tree hotell där jag fick startnummer, tidtagningschip och annat. Sedan var det bara att vänta en timme innan det var dags för start. Jag blev dessvärre sjukt bajsnödig under tiden och försökte hitta en toalett i kontorshuset som starten skulle vara utanför, men till min fasa fanns inget toalettpapper att hitta. Det var bara att bita igen och hoppas att magen inte skulle hitta på några dumheter i trapphuset..


Vid åttasnåret var det dags för start och det var organiserat så att man startade 10 personer år gånger varannan minut inom varje åldersgrupp för att det inte skulle bli för trångt i trapphuset. När det var min tur gick jag ut alldeldes för hårt för mitt eget bästa. Jag var andre man in i trapphuset och rushade snabbt uppför varje trappa till nionde våningen innan min puls och ork sa stopp. Därefter blev det mer normalt trapptempo i gångfart där jag flämtade mig fram drygt 20 våningar innan jag var i stånd att öka hastigheten lite mer. Efter drygt 12 minuter var jag iallafall framme på taket till hotellet på 61 våningen. Underbart men kort! Jag stannade inte kvar för att se min exakta tid då jag hade viktigare saker att tänka på... som att skynda mig hem för att bajsa..

Slutsatsen är att det var väldigt roligt och att jag absolut kunde gjort en mycket bättre tid om jag inte gått ut så hårt. Jag hade dessutom lite kraft kvar så det hade funnits lite mer att ge. Jag blev inte alls trött i musklerna eller fick ont i knä eller något annat, så alla timmarna på gymmet för att stärka benmusklerna verkar ha fungerat. Tyvärr har jag inte alls fokuserat på konditionsträning de senaste månaderna och det märktes verkligen, det var bara konditionen som gjorde att jag inte kunde hålla att högre tempo.
Bilder av Christian In Asia


Nästa helg är det iallafall dags för Amari Midnight Run och där hoppas jag få en bättre tid på 12 km än jag hade på Pattaya Marathon's kvartsmara!

2 kommentarer:

  1. Ahh, jag tyckte du såg bekant ut men kunde inte placera dig! Nästa gång ska jag hälsa.
    Kan avslöja att det visst fanns toapapper... utanför(!) toaletten.

    SvaraRadera
  2. Jag kande faktiskt igen dig men eftersom du sag sa fokuserad ut sa ville jag inte stora dig. Du holl iallafall en hyfsad fart nar du sprang om mig i trapphuset kring 40 vaningen. Grattis till andraplaceringen, bra jobbat!

    SvaraRadera