tisdag 11 maj 2010

Träningen igång igen

Efter en tids uppehåll på grund av knäproblem och några veckors halssjukdom med tillhörande antibiotikakurer har jag nu äntligen kommit igång med löpningen igen. Hittills har jag börjat ganska lugnt for att skona knä, leder och muskler genom att succesivt öka distansen på löpbandet och utomhus i Queen Sirikit-parken. Verkligen skönt att vara igång igen!
Eftersom det är så otroligt varmt i Bangkok just nu är det oerhört jobbigt att träna utomhus. Jag har tagit några löprundor i parken de senaste veckorna och trots att solen gått ner är det alltid minst 35 grader varmt med tryckande fuktighet och noll vind for att kyla ner. Ett varv i parken är gissningsvis 2,2-2,5 km och efter bara ett varv känns det som om man ska brinna upp inifrån... Inte jättekul direkt. Följdaktligen går det åt valdigt mycket vätska när man som jag vill hinna med flera varv och här uppstår ytterligare ett problem. Hur löser man logistiken med vatten? Att springa med en vattenflaska på 5-6 dl är jobbigt och känns bra i armarna efter ett tag, samtidigt som mängden är i minsta laget. I synnerhet eftersom man gärna vill dricka lite på vägen hem efteråt också..
Jag funderar starkt på att köpa ett vätskebälte med flaskor, men i dessa ryms sällan mer än 6 dl, vilket ända gör att jag måste släpa på en extra vattenflaska. Alternativet är en camel-back, men jag är dels inte så sugen på att släpa på ett par kilo extra vikt och absolut inte sugen på att ha något som samlar mer svett och minskar ventilationen på ryggen under löpturen. Det är svettigt nog som det är! Tror att jag får suga på karamellen ett tag till, men det lutar iallafall mot ett vätskebälte där jag kan få plats med en svetthanduk också, pannbandet är genomsurt efter bara ett varv i parken så något mer behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar